تبلیغات
معرّفی کتب و نرم افزارهای مهدو یّت عج - رجعت =02

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ







nk12.mihanblog.comH D

رجعت =02

 رجعت

 

http://www.andisheqom.com

 

یكی از اموری كه پس از ظهور امام زمان ـ علیه السّلام ـ به وقوع می پیوندد مسئله رجعت است. رجعت به معنای بازگشت مردگان به حیات دوباره (به این دنیا) است، و اعتقاد به این اصل، از ضروریات مذهب تشیع است،[1] هم امكان رجعت و هم وقوع آن، در آیات و روایات متعددی به اثبات رسیده و یا مورد تأیید قرار گرفته است.[2] ولی آنچه در پاسخ به این سؤال بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد این است كه چه افرادی رجعت می كنند و چه كسانی عقاب می شوند و منتقمین چه گروهی هستند و نحوه مؤاخذه و انتقام آنها به چه شكلی بوده و تكلیف رجعت كنندگان در قیامت چیست؟ جواب این سؤال ها را می توان در روایات متعددی جستجو كرد كه مضمون آنها از این قرار است كه:ما دو دسته رجعت كننده داریم الف) كسانی كه بالاترین درجه ایمان را دارند. ب) كسانی كه در غایت فساد بوده و در حق اولیاء مرتكب ظلم شده اند[3] و به عبارت دیگر ظالمین، منافقین و دشمنان خدا و پیامبر و اهل بیت و انبیاء ـ علیهم السّلام ـ و مؤمنین و كسانی كه با حق در ستیز بوده اند.[4] این نوع رجعت را رجعت خاصه می گویند یعنی فقط گروه یا گروههای خاصی رجعت می كنند در مقابل رجعت عامه كه به معنای رجعت همه كسانی است كه از دنیا رفته اند، كه این نوع رجعت فقط در قیامت صورت می گیرد ـ بنابراین به غیر از دو گروه مذكور، دیگران رجعت نمی كنند مثلاً كسانی كه از لحاظ ایمان بین این دو گروه قرار دارند. علاوه بر آن اقوامی هم كه در گذشته دچار عذاب الهی شده اند، مشمول رجعت خاصه نمی شوند. همه مؤمنین رجعت كننده دارای تكلیف هم هستند، اما گروه دوم ـ اگر هم دارای تكلیف باشند ولی ـ قدرت بر توبه ندارند[5] چون زمان توبه آنها ـ كه همان زندگی اولیه آنها بوده ـ به پایان رسیده است. و اما در مورد نحوه مؤاخذه و اینكه در كجا و به دست چه كسانی صورت می گیرد باید اشاره كنیم كه از اخبار اینگونه استفاده می شود كه هنگام قیام قائم ـ علیه السّلام ـ خداوند عده ای از كسانی كه مرده اند (از اولیاء و شیعیان) را بر می گرداند تا به ثواب نصرت و یاری آن حضرت برسند و از ظهور دولت او شادمان گردند، و عده ای از دشمنان آن حضرت را نیز بر می گرداند تا از آنها انتقام گرفته شود و مقداری از عذابی را كه مستحق آن هستند (با كشته شدن به دست مؤمنین و نیز ذلت و خواری بواسطه مشاهده برتری حق) به آنها بچشانند[6] و این موجب تشفی دل آنها می گردد و به طور كلی رجعت برای اقامه قصاص و عدل است.[7] و اما جایی كه قصاص و انتقام در آن صورت می گیرد جایی خاص به طوری كه از همه دشمنان در آنجا، انتقام گرفته شود، نیست بلكه نقاط مختلفی می تواند محل انتقام گیری باشد مثلاً مدینه یا مكه یا كوفه یا هر جای دیگری در دنیا، به عنوان نمونه در روایتی وارد شده است كه امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ و فرزندشان امام حسین ـ علیه السّلام ـ برای انتقام از بنی امیه و معاویه، و آل معاویه و... رجعت می كنند تا اینكه خداوند 30 هزار نفر از اهل كوفه و 70 هزار نفر از سایر مردم را بر می انگیزد تا اینكه در محل صفین (همانند زمان حكومت حضرت علی ـ علیه السّلام ـ ) (دشمنان و پیروان حضرت) همدیگر را ملاقات كرده و تمامی دشمنان (تا نفر آخر) كشته می شوند و پس از آن (در روز قیامت) خدای تعالی آنها را برانگیخته و همراه فرعون و آل فرعون دچار عذابی شدید می كند.[8] و از همین جا می توان استفاده كرد كه این انتقام گیری و غلبه به همین دنیا اختصاص دارد و موجب نمی شود كه از عذاب قیامت در امان باشند، بلكه پس از غلبه اولیاء بر دشمنان، هر دو گروه، از دنیا می روند و دوباره همگی در قیامت زنده شده و به حسابشان رسیدگی می شود، و به آنچه از ثواب و عقاب ـ كه استحقاق آن را دارند ـ می رسند.[9]

برای مطالعة بیشتر به كتب ذیل مراجعه گردد:

1. بحارالانوار، ج 53،‌باب الرجعه.

2. . الرجعه او العودة الی الحیاة الدنیا بعد الموت (سلسلة المعارف الاسلامیه) ج 1، چاپ ستاره، مركز الرسالة، قم 1418.

3. الاعتقادات، الشیخ المفید، تحقیق عصام عبدالسید.

4. اوائل المقالات، الشیخ المفید،

 چاپ كنگره جهانی هزاره شیخ مفید، قم.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد یاران حضرت مهدی (عج) فرمودند:

.... آری، آنان،‌شیران روز و نیایشگران شب اند، دلهایشان مانند پاره های آهن محكم و استوار است....[10]

-----------------------------------------------

[1] . الرجعة او العودة الی الحیاة الدنیا بعد الموت (سلسلة‌المعارف الاسلامیه) ج 1، ص 59، چاپ ستاره، ناشر مركز الرساله، قم 1418.

[2] . كهف/18، اعراف/155، بقره/243، نمل /82 و 84 و 87، انبیاء/95، ممتحنه/13، كنزالعمال، ج 11، ص 134 ح 30924، المتقی الهندی، تحقیق الشیخ مكری حیانی، الشیخ صفوة السقا، مؤسسة الرساله بیروت و تفسیر القمی 1/ص 24 و 385، چاپ مؤسسة دارالكتاب ، قم، علی بن ابراهیم القمی.

[3] . تصحیح الاعتقاد، ص 90، الشیخ المفید، تحقیق حسین درگاهی، چاپ 2 ـ 1414 چاپ دارالمفید بیروت، و بحارالانوار ، ج 53، ص 39 ح 1 و ص 60 ح 49، مؤسسة الوفاء بیروت لبنان، 1404 هـ . ق.

[4] . بحارالانوار ، ج 53،‌ص 39، ح 1 و 2، ص 40، ح 7 ق، ص 41، ح 9، ص 54، ح 32،‌ص 65،‌ح 58.

[5] . انعام/158، الرجعه (مركز الرساله)، ص 90 و 98.

[6] . بحارالانوار، ج 53،‌ص 127.

[7] . بحارالانوار، ج 53، ص 44، ج 16، عقاید الامامیه، ص 80 و الفصول المختار، ص 153، الشیخ المفید، چاپ كنگره جهانی هزارة شیخ مفید، قم، 1418

[8] . بحارالانوار ، ج 53،‌ص 74، ح 75.

[9] . انبیاء/95، عقاید الامامیه، ص 80.

[10] . بحارالانوار، ج 52، ص 386. 

********************