تبلیغات
معرّفی کتب و نرم افزارهای مهدو یّت عج - قرقیسیا

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ







nk12.mihanblog.comH D

قرقیسیا

قرقیسیا

 

1. موقعیت جغرافیایی قرقیسیا

قرقیسیا، شهركی است كه در شمال كشور سوریه، در استان «الجزیره» و در شش كیلومتری شهر «رقه» در محل التقای دو رود فرات و خابور قرار دارد.1 این شهر پیش از اسلام «كیركسیون» نام داشت و در سال 19 ق. به دست مسلمانان فتح و قرقیسیا نامیده شد.

خرابه‏هایی از قرقیسیا نزدیك «دیرالزور» از شهرهای سوریه كنونی و نزدیك به مرزهای عراق باقی‌مانده كه فاصلة آن تا تركیه نیز نسبتاً نزدیك است.2 قرقیسیا حدود 100 كیلومتر با عراق و 200 كیلومتر با تركیه فاصله دارد.3

 

2. پیشگویی روایات دربارة قرقیسیا

روایات متعددی دربارة این منطقه و حادثة بزرگی كه در آن رخ خواهد داد، نقل شده است كه تنها به نقل یك مورد از آن‌ها به ذیل این عنوان اكتفا می‌كنیم؛

حضرت امام محمدباقر(ع) از «مسیر»، فاصله تا قرقیسا [قرقیسیا] را می‏پرسند و او پاسخ می‏دهد كه همین نزدیكی‏ها در ساحل فرات قرار دارد. آن حضرت(ع) صحبت خود را چنین ادامه می‏دهند:

اما در این ناحیه واقعه‏ای رخ خواهد داد كه مانند آن از زمانی كه خداوند تبارك و تعالی، آسمان‌ها و زمین را آفرید، اتفاقی نیفتاده و تا زمانی كه آسمان‏ها و زمین برپا هستند مانند آن اتفاق نخواهد افتاد. سفره‏ای است كه درندگان زمین و پرندگان آسمان از آن سیر می‏شوند.4

 

3. نبرد بزرگ قرقیسیا

اصلی‏ترین حادثه‏ای كه در قرقیسیا رخ می‏دهد، جنگ و آشوبی است كه «سفیانی» شاخص‏ترین طرف درگیر آن است:

سفیانی... در طول مسیر عراق سپاهیان او وارد قرقیسیا می‏شوند و جنگی سخت به راه می‏اندازند كه صد هزار نفر در آن كشته می‏شوند.5

 

4. انگیزه رویارویی و درگیری

مطلبی كه به طور اتفاق در روایات ذكر شده، این است كه علت وقوع جنگ قرقیسیا، گنجی است كه فرات آن را نمایان می‏كند و این گنج ممكن است همان‏طور كه در روایات تصریح شده از جنس طلا و نقره باشد و نیز احتمال دارد كه از جنس دیگری [مانند نفت یا غیر آن] باشد.6

 

5. زمان جنگ

سفیانی در ماه رجب سر به شورش برمی‏دارد و نبرد قرقیسیا در زمره فعالیت‌های وی بر شمرده شده است، اما از آنجا كه سفیانی ابتدا بر شام مسلط می‏شود و آخرین متحدانش در این منطقه ـ یعنی قوم بنی كلب - در ماه رمضان با او بیعت می‏كنند،7 و نیز روایاتی كه حاكی از آغاز جنبش‌ها، نمایان شدن جمعیت‏ها و ابتدای جنگ‌ها در ماه شوال هستند، به احتمال بسیار قوی، معركه قرقیسیا در ماه شوال پیش از ظهور بر پا خواهد ‏گردید.8

 

6. طرفین درگیر در قرقیسیا

با توجه به انگیزة جنگ در قرقیسیا كه صرفاً تصاحب ثروتی هنگفت می‌باشد، فرض این كه در این میدان بیش از دو طرف درگیر خواهیم داشت، مطلب دور از ذهنی نیست، كما این كه در روایات نیز چنین مطلبی را می‏توان مشاهده كرد؛ به طور خلاصه می‏توان گفت كه حاضران در این میدان نبرد عبارتند از:

ـ ترك‌ها [كه احتمالاً منظور روس‌ها باشد]: كه در جزیره (بین‏النهرین) نیرو پیاده كرده‏اند.

ـ رومیان: یهودیان و دولت‌های غربی كه وارد فلسطین شده‏اند.9

ـ سفیانی كه در آن هنگام بر شام كاملاً مسلط شده است.10

ـ دو نفر به نام «عبدالله» كه در روایات ما توضیح خاصی درباره آن‌ها اشاره نشده و احتمالاً هم پیمان غربی‌ها باشند.

ـ «قیس» كه مركز فرماندهی‏اش در مصر است.

ـ یكی از بازماندگان عباسیان.11

نكتة قابل توجه و حائز اهمیت این است كه روایات تأكید دارند كه در این جنگ و به خصوص در میان كشته‏های آن شیعیان دیده نمی‏شوند؛

آیا نمی‏بینید كه دشمنان شما در معاصی خداوند كشته می‏شوند، بدون آن‌كه شما حضور داشته باشید در حالی كه شما با آرامش و امنیت در گوشه خانه‏هایتان نشسته‏اید، برخی از آن‌ها، برخی دیگر را بر روی زمین می‏كشند. سفیانی عذاب مناسبی برای دشمنان شما و نشانه‏ای برای خودتان است.

وقتی آن فاسق سر به شورش برداشت، شما (شیعیان) اگر یك یا دو ماه پس از شورش او از خود حركتی نشان ندهید، به مشكلی بر نخواهید خورد تا این كه بسیاری از خلق، منهای شما كشته شوند.12

 

7. پیروز میدان قرقیسیا

با در نظر گرفتن این كه سفیانی پس از این جنگ آنقدر قوی و توانمند است كه در ابتدا به طور همزمان به ایران و عراق به خصوص شهرهای شیعه نشین حمله می‏كند و اندكی بعد در چهار منطقه شام، عراق، ایران و حجاز سپاهیانش حضور جدی و فعال دارند، می‏توان وی را پیروز میدان قرقیسیا بدانیم.13

 

8. تعداد كشته‏ها و سرانجام آن‌ها

روایات تعداد مختلفی را برای كشتگان این نبرد ذكر می‏كنند:

ـ صد هزار نفر: [سفیانی] سپاهیانش را به قرقیسیا می‏رساند و در آنجا هم به جنگ كردن می‏پردازد. در این جنگ صد هزار نفر از جباران و ستمكاران كشته می‏شوند. پس از آن سفیانی سپاهی را به كوفه گسیل می‏دارد.14

ـ چهار صد هزار نفر: شهری در طرف شرق ساخته می‏شود كه در آن حوادثی روی می‏دهد كه هرگز مردم آن زمان نظیرش را ندیده باشند. ... و یك حادثه دیگر در شام روی می‏دهد كه مجموعاً چهار صد هزار كشته بر جای می‏گذارد... .15

ـ از هر نه نفر، هفت نفر: قطعاً نهر فرات از كوهی از طلا پرده برمی‏دارد كه مردم برای رسیدن به آن به جان یكدیگر می‏افتند و از هر نه تن، هفت تن كشته می‏شود.16

ـ نود درصد یا (نه‌ دهم) مردم: فرات از كوهی از طلا پرده برمی‏دارد... و از هر صد نفر، نود نفر در این نبرد كشته می‏شود17 و قیامت برپا نمی‏شود مگر این كه ... نه دهم آن‌ها كشته می‏شود.18

ـ نود و نه درصد مردم: قیامت برپا نمی‏شود تا این كه ... از هر صد نفر، نود و نه نفر كشته می‏شود. هر یك از آن مردمان می‏گوید، شاید من همان باشم كه نجات می‏یابد.19

ولی آنچه مسلم است این كشته‏ها به هر تعداد كه باشند، دفن نشده و خوراك حیوانات می‏گردند:

همانا خداوند در قرقیسیا سفرة پر از طعامی دارد كه سروش آسمانی از آن خبر می‏دهد و ندا می‏كند كه ای پرندگان آسمان و ای درندگان زمین برای سیر شدن از گوشت تن سمتگران بشتابید.20

حجت‌الاسلام علی كورانی در كتاب خویش با عنوان عصر ظهور، چنین می‏نویسد:

چنان‌كه روایت اشاره می‏كند، عرصه نبرد، بیابان خشك و بی‏آب و گیاه است و آن‌ها اجساد كشتگان خود را دفن نمی‏كنند و یا قادر به دفن آن‌ها نیستند.21

 

9. نحوة جنگیدن در قرقیسیا

همان‌گونه كه در روایات متعدد و مختلفی كه درباره قرقیسیا ذكر شد، دیدیم، هیچ اشاره‏ای وجود ندارد كه این جنگ صورت خاصی داشته و یا در آن از ابزار خاصی برای كشتن افراد استفاده بشود.

 

10. زمینه‏سازی برای قرقیسیا

همان طور كه دیدیم آنچه در روایات اسلامی آمده این است كه در ابتدای شورش سفیانی، شیعیان باید هیچ حركتی از خود نشان ندهند و از تمام حوادث آن صحنه و فعالیت‌های او خود را بر كنار بدارند.

 

11. میزان احتمال وقوع نبرد قرقیسیا

بنابر روایات متعدد پنج حادثة حتمی پیش از ظهور حضرت مهدی(ع) اتفاق می‏افتند:

شورش سفیانی، قیام یمانی، ندای آسمانی در بیست و سوم ماه رمضان، شهادت نفس زكیه و فرو رفتن سپاه سفیانی در (سرزمین) بیداء در بیابانی میان مكه و مدینه.22

بقیه حوادث نیز در عین آن كه احتمال وقوعشان بسیار زیاد است، از احتمال بروز «بداء» در مورد آن‌ها نیز نمی‏توان چشم‏پوشی كرد23یعنی احتمال واقع نشدن آن‌ها ‏باید به طور جدی مورد نظر قرار گیرد؛ جریان قرقیسیا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نكته‏ای كه ذكر آن در این جا خالی از لطف نمی‌باشد، این است كه بیان فرو رفتن سپاه سفیانی (خسف) در سرزمین بیداء در میان علائم حتمی ظهور و در حالی كه خود سفیانی هم یكی از افرادی كه نابود می‌شوند شمرده شده، بیانگر عدم قطعیت دیگر اخباری است كه پس از وقوع آن حادثه به نحوی با سفیانی مرتبط می‏شود. البته فراموش نكنیم كه با استناد به حتمی بودن شورش سفیانی و جایگاه ویژه نبرد قرقیسیا در میان روایات، می‏توان ادعا كرد كه احتمال وقوع این وقایع از بقیه حوادث مطرح شده در روایات بیشتر است.

 

 منابع حذف شد به سایت زیر رجوع کنید

 

http://forum.ganjineh-danesh.com/viewtopic.php?f=8&t=13731&start=128